fredag 23 april 2010

Fjällen vecka 16

Förra lördagen var lite smått hysterisk. Den började som en vanlig lördag med att jag åkte till gymmet och tränade. Jörgen och Robin (Marias man) som båda ska springa maraton i juni sprang till gymmet för att kunna få skjuts hem. Först då slog det mig att det var lite tight om tid… klockan 12 skulle vi ha lite kalas för att fira Isac…. Vi var hemma 11.30 och då var redan mormor och morfar där! Strax därefter kom Elliot och Camilla och sedan farmor och farfar. Alla kom INNAN 12!! Men det gjorde inget, vårt hem står öppet för alla vänner alla tider.
En snabbdusch och sedan bjöd vi på lite toast som lunch. Till fikat hade Isac och farmor bakat kladdkaka, plus att farmor hade bakat småkakor. Det är härligt att vara bortskämd med en riktig bakglad farmor som aldrig misslyckas i köket! Mmmm!
Elliot och mina grabbar.

På eftermiddagen kom det långväga besök då Staffan och Martina kom förbi som numera bor i Ronneby. (tidigare Ingaröbor)
Jörgen skulle sedan kolla innebandyfinalen på TV och då passade jag på att packa för fjällen lite snabbt. En hockeytrunk och en liten ryggsäck för mig, Adam, Isac och Joel tillsammans tycker jag var bra packat. Detta inklusive skidkläder för allihopa!
På lördagkvällen var vi hos Susanne och Mats på 50 års kalas, eller som Mats kallade det; 30+ kalas.

Söndag morgon packade jag i ordning bilen och alla ungar för att styra norr över. Jörgen masade sig upp för att säga hej då. Jag tror han ser det som semester att bli av med oss en vecka men samtidigt så vet jag att han kommer bli jätte rastlös. Inga aktiviteter på en hel vecka. Inga barn som ska skjutsas till aktiviteter eller lämnas och hämtas på dagis och skola. Och golfen har inte heller satt igång. Om så varit fallet hade han bott på golfbanan den tid vi är borta.

Resan upp till Tandådalen gick bra. Mina föräldrar åkte också med fast i egen bil. Mamma körde min bil mellan Hedemora och Mora så att jag fick vila lite. Då passade jag på att kolla på ”Alvin och gänget” med Joel i baksätet.
I Mora stannade vi hos kusin Sanna och Håkan och åt lunch. Riktigt bra restaurang hos kusinen. Man kan alltid ringa och beställa fönsterbord när man är på genomresa. Tack Sanna och Håkan för er gästvänlighet! Det smakade utsökt.

Då det var Isacs födelsedag på söndagen så stannade vi till i Lindvallen på Experium där vi överraskade Isac med en timme bowling.

Isac vann, Adam kom tvåa, Joel på tredje plats och morfar sist. Här vill nu morfar och Adam att jag nämner att både Isac och Joel körde med ”staket”. Eh, dåliga förlorare eller?
Jag och mormor assisterade Joel varje gång det var hans tur. Det blir ju lite meck att dra fram ställningen, bära fram Joel och samtidigt också bära fram ett bowlingklot. Jag kan lova att det krävs två assistenter för att det ska fungera. Allt slit var det värt när Joel jublade av förtjusning varje gång han fick ner några käglor.
Vi packade upp och åt middag i stugan på kvällen.
Jag kopplade av med ett nytt 1000 bitars pussel som jag tagit med mig.


På måndag morgonen vaknade vi till klarblå himmel. Vi åt ordentlig grötfrukost och var vid backen klockan 9 när liftarna öppnade. Första åket blev dock efter 10, och antal tusenlappar senare…
Vi köpte liftkort och hyrde skidor till mamma och mig som vi delar på. (Perfekt med samma storlek och vikt) Vi hämtade även ut Adams skidor (begagnat från Åsa) som vi lämnat in redan på söndagkvällen för planslip och kantslip. För några hundralappar så har han skidor ytterligare ett år eller två.
Isac hade också fått begagnat av Åsa men det setet var fortfarande i toppskick så han kunde sticka rätt ut i backen.
Mamma fick börja åka på förmiddagen medans jag och morfar var med Joel.
Mormor redo för backen!

På eftermiddagen var det jag som åkte skidor med grabbarna. Tänk att jag kan åka skidor!? Visserligen mycket försiktigt ned för bakcarna men att handlederna fungerar igen känns fantastiskt och att ryggen fortfarande håller!
Sista timmen åkte bara jag och Isac och vi avslutade med en Zingo på afterskiin. Kvalitetstid som jag verkligen tar vara på och hoppas att det uppskattas lika mycket av grabbarna. (Adam var i stugan och pluggade inför kommande religionsprov)

Tisdag. Soldis och 6-8 plusgrader. Helt ok skidväder. Kanske något tung snö längst ner i backen sista timmarna men då det inte är så mycket folk så blir det aldrig sönderkört och aldrig heller någon kö till liften.
Joel åkte upp på barnbandet och rullade ner eller ibland offrade sig storebröderna att ta honom på axlarna och glida ner i slänten.
Jag och mamma åkte halva dagen var igen och hela familjen samlades och var på after ski till sammans.


Onsdag. Minusgrader och snö när vi vaknade! Och vi som har sommardäck!? Det smälte självklart under dagen som bjöd på halvklart väder.

Torsdag. Pappa åkte efter frukost till vårt landställe i Dalarna där han ska spendera resten av veckan. Mamma och jag hade inget liftkort idag utan grabbarna har fått åka själva. Det gick ingen nöd på oss direkt där vi satt på en husvägg längst nere i backen och kunde kolla på grabbarna när de åkte. Joel var supernöjd i en vattenpöl! Vi var också uppe i Trollskogen idag igen med Joel vilket han uppskattade.

Vi var i Hundfjället hela dagen men avslutade med After Ski i Tandådalen. Det var kanonväder hela dagen så vi satt på uteserveringen och mös till ”Highway to Hell” och ”T.N.T”. Det är himla skön och avslappnad stämning med After Ski och alla åldrar kan vara med. Adam gav upp skidåkningen sista timmen och gjorde oss sällskap medan Isac åkte till liftarna stängde 16.30.

Nu är det fredag kväll och vi är hemkomna till Ingarö igen. Vi lämnade efter lunch och resan gick bra hem med endast ett stopp i Hedemora där vi även bytte chaufför.
Tvättmaskinen är igång, posten uppsprättad och jag ska koka lite gröt till kvällsmål. (Har förresten fått svar från Länsrätten angående bostadsanpassning som jag ska läsa igenom. Återkommer om detta.) Jörgen jobbar och kommer hem vid 23 tiden. Antagligen är barnen vakna då. Joel somnade mellan 17-19 i bilen!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mysigt ni verkar ha haft! Härligt med snö och backar i april! Husväggen såg io och för sig inte heller helt tokig ut!//Vera

Anonym sa...

Mysigt ni verkar ha haft! Härligt med snö och backar i april! Husväggen såg io och för sig inte heller helt tokig ut!//Vera

Therese sa...

Vad härligt ni verkar ha haft det :) o fint väder också.
Wille har saknat Joel och ser nog fram emot att träffa honom på måndag. På onsdag kommer vi till dagis på Ingarö kl 15 och ska hälsa på .
Kram Tessan